Med Erasmus+ på kurs på Tenerife om forebygging av mobbing

Elevveileder Siv Hege Kind og rådgiver Lise R Sørnskog har vært på kurs for å lære mer om hvordan vi kan forebygge mobbing både ansikt til ansikt og på internett.

Deltakerne jobber i grupper. - Klikk for stort bildeHele kursgruppa arbeider flittig med praktiske oppgaver. Siv Hege Kind

Til deltakernes store begeistring var kurset lagt til Tenerife 3. - 9. mars 2024, så vi fikk en nydelig forsmak på våren i tillegg til faglig og relasjonelt utbytte.

Temaer som ble belyst var blant annet forebygging av mobbing, godt klasseromsmiljø og sosial-emosjonell læring. Vi berørte også viktigheten av mangfold, og hvordan bekjempe fordommer.

Våre meddeltakere var supre damer fra Island, Portugal og Hellas. Vi har allerede begynt å planlegge jobbskygging.

Vi deltok i flere individuelle oppgaver og gruppearbeid. Blant annet måtte vi utfordre oss selv i presentasjoner og praktiske aktiviteter som vi kan ta med oss rett inn i klasserommene her hjemme (med litt forberedelser). Eksempler på dette er «fake» profil på ark som vi måtte kommentere og svare med forskjellige roller, både snille og direkte ubehagelige. Vi hadde også samarbeidsoppgaver der vi fikk føle på kroppen hvordan det var å stå utenfor en gruppe. Vi arbeidet også med fordeler og ulemper med å ha tilgang til internett.

Noe av det viktigste vi sitter igjen med er likevel de gode minnene vi skapte sammen med de andre deltakerne, både gjennom hyggelige måltider og kulturelle opplevelser.

Det har vært en flott erfaring å ta med seg, og vi anbefaler flere å kaste seg på når muligheten byr seg.

Vi drar gjerne igjen, hilsen Siv Hege og Lise!

Tekst: Lise R Sørnskog