Bedriftsbesøk for TIP-elever

En del av de som går på Vg1 Teknikk og industriell produksjon har vært på bedriftsbesøk.

Alle yrkesfaglige programområder har et fag som heter Yrkesfaglig fordyping (YFF). Der fordyper en seg i ulike fagområder innafor programområdet. Deler av førsteklasse (Vg1) Teknikk og industriell produksjon (TIP) var på et spennende bedriftsbesøk på Tronrud Engineering fredag 21. februar.

Vi fikk et raskt historisk tilbakeblikk på hvordan Ola Tronrud startet utviklingen av bedriften hjemme i egen kjeller i 1977 under mottoet «Å gjøre ide til virkelighet». Mottoet lever den dag i dag, og kjerneverdiene respekt, kvalitet, ansvar, samarbeid og mot kommer tydelig frem i bedriftens daglige virke.



På Tronrud får elevene muligheten til å se hele prosessen i hvordan en kundeforespørsel blir til et ferdig leveringsklart produkt. I en og samme bedrift konstrueres ideer, de tilvirker, monterer og leverer tekniske løsninger tilpasset kundene sine. I «idèkroken» testes produktene før de masseproduseres.

På Hønefoss videregående skole kan elevene få tilpasset opplæring i moderne verksteder, slik at etterspurt kompetanse i fremtidsrettede bedrifter som Tronrud Engineering, kan videreutvikles gjennom læretiden så de blir ettertraktede fagarbeidere. 





I maskinavdelingen hvor de fleste av delene til spesialmaskinene blir produsert. Den gamle dreiebenken til Ola Tronrud fra 1977 er godt bevart og stadig i bruk.



Neste skoleår kommer robotisering inn som et nytt kompetansemål på vg1. Tronrud har allerede god kompetanse på dette området, og vi ser tankefullt på hvordan vi skal kunne nærme oss dette målet… 



Vi fikk informasjon om ulike materialer som kan benyttes i 3D-printeren, blant annet plastmaterialer, titan, aluminium og hardmetall. 



Jenter i industrimekanikerfaget er ettertraktet.



Vi fikk også et innblikk i konstruksjonsavdelingen. Her utarbeides mange gode løsningsforslag og det er viktig å klare å ta riktige valg og riktige avgjørelser. Når valget er tatt, så settes forslagene i produksjon.

Tekst og bilder: Silje N S Lafton.


Publisert 24. februar 2020, oppdatert 8. mars 2020.